Vitamínová bomba v podobě černého granátu – ostružiny!

Vitamínová bomba v podobě černého granátu – ostružiny!

Je to černé, bodavé a vypadá to jako maliny, ale nejsou to maliny! Ano, je to šťavnatá vitamínová bomba - ostružina lesní (Rubus fruticosus L.). Ostružina je rozšířená na území celé Evropy, Asie a Severní Ameriky.

Z původních plazivých forem byly vyšlechtěny křovité formy. Tvoří husté vzpřímené, ale i poloplazivé keře. Rostou především na okrajích lesa, starších kácenin a u plotů. Ale pozor při sběru! Jejich keře jsou obsypané trny! Jaké vitamíny a živiny obsahují ostružiny? Jaké účinky ostružin je třeba znát? Jak podporují zdraví?

Léčivé ostružiny – konzumujete je čerstvé nebo zmrazené?

O ostružinách můžeme hovořit jako o plodech končícího léta. Plody se sbírají již v srpnu až do října, což záleží na klimatických podmínkách (na Oravě dozrávají až začátkem října). Plody se konzumují čerstvé jako součást salátů, ale také se mohou uchovávat zmrazené nebo se zpracovávají na kompoty, džemy, marmelády, nápoje.

I zmražené plody, které můžeme mít po ruce celoročně, jsou z hlediska živin a zdravotních přínosů velmi prospěšné. Ostružinové keře mohou dosahovat různých velikostí, od nízkých forem až po výšku několika metrů, v závislosti na druhu. Mají charakteristické trnitá stonky (někdy bez) a výhony, které mohou být buď dřevnaté, nebo polodřevnaté.

Listy ostružin jsou obvykle složené, z tří až pěti nebo více lístků na jednom stonku, s jemnými zoubky po okrajích. Barva listů může být od světlezelené po tmavozelenou. Květ ostružin je typicky bílý nebo růžový, s pěti okvětními lístky a mnoha tyčinkami. Květy se objevují na jaře a jsou důležité pro opylování včelami a dalšími opylovači.

Plod ostružin je botanicky považován za souplodí, což znamená, že je tvořen mnoha malými jednotlivými plody nazývanými drobné plody, které jsou spojené dohromady kolem centrálního jádra.

Doporučujeme: Maliny - jak je využít nejen pro zdraví, ale i krásu?

Sběr ostružin

Ve Velké Británii se říká, že ostružiny by neměly být sbírány po Michalovi, protože ďábel na listech zanechává značku, což způsobuje u maškrtníka močení. Existuje však i vědecké vysvětlení pověry. Po tomto datu je počasí vlhčí a chladnější. Ovoce se infikuje například houbami jako je Botryotinia. Ostružiny získají nepříjemný vzhled a mohou být i toxické!

Nutriční hodnoty ostružin - co obsahují?

  • antioxidanty - čerstvé ostružiny jsou bohaté na různé flavonoidy a antokyány
  • Vláknina
  • Vitamíny - zejména vitamín C, vitamíny skupiny B
  • Minerály a stopové prvky - například mangan, draslík,
  • Různé bioaktivní sloučeniny

Ostružiny a zdraví - jaké jsou jejich zdravotní účinky?

Ostružiny mají mnoho pozitivních účinků na zdraví, díky nimž jsou cennou součástí vyvážené stravy. Prvním významným účinkem je jejich schopnost podporovat zdraví srdce díky vysokému obsahu antokyánů, které pomáhají snižovat zánět a chrání srdeční cévy.

Kromě toho antioxidanty obsažené v ostružinách, jako je vitamín C a vitamín E, bojují proti volným radikálům, čímž snižují riziko chronických a civilizačních onemocnění (včetně rakoviny) a podporují celkovou imunitu. Fungují také jako prevence nádorů.

Vysoký obsah dietní vlákniny v ostružinách podporuje zdraví trávicího systému a přispívá k regulaci hladiny cukru v krvi, což je zvláště prospěšné pro lidi s diabetem nebo pro ty, kteří se snaží o kontrolu své váhy.

Další účinky ostružin:

  • vysoký obsah vitamínu C a antioxidační vlastnosti ostružin pomáhají při tvorbě kolagenu, což může zlepšit elasticitu kůže a zpomalit známky stárnutí,
  • antokyány v ostružinách mohou chránit oči před škodlivými účinky modrého světla a zlepšit noční vidění, podporují zrak,
  • známý je také příznivý vliv ostružin na zdraví kostí,
  • zdravotní výhody ostružin zahrnují také zmírnění trávicích problémů (např. zácpy),
  • podporují imunitní systém,
  • přispívají k zdraví mozku a mohou zlepšit kognitivní funkce a paměť díky bioaktivním sloučeninám, které brání oxidačnímu stresu a zánětu v mozkové tkáni,
  • nízký obsah kalorií a vysoký obsah vlákniny v ostružinách může přispět k pocitu sytosti, což pomáhá při regulaci hmotnosti,
  • díky svým protizánětlivým vlastnostem mohou pomoci při zmírnění symptomů artritidy a dalších zánětlivých stavů.

Doporučujeme: Účinek vitaminu C na pokožku: Proč a jak by měla být pokožka pravidelně doplňována?

Tipy, jak konzumovat ostružiny a jak je začlenit do jídelníčku:

  • Ako čerstvý snack: Jednoducho omyté ostružiny mohou sloužit jako zdravá a osvěžující svačinka kdykoliv během dne.
  • Ve smoothies: Přidejte ostružiny do svých oblíbených smoothie receptů pro zvýšení nutriční hodnoty a příjemnou sladko-kyselou chuť. Ostružiny se dobře kombinují s jiným ovocem, jako jsou banány, jablka nebo mango. Můžete použít i zmražené ostružiny.
  • V ovocných salátech: Ostružiny mohou být skvělým doplňkem různých ovocných salátů, kde je můžete kombinovat s melounem, jahodami nebo kiwi pro různorodou chuť a barvu.
  • Jako přídavek do müsli nebo ovesné kaše: Na snídani můžete ostružiny přidat do své oblíbené müsli, granoly nebo ovesné kaše pro sladký a nutričně hodnotný start dne.
  • V pečených výrobcích: Ostružiny mohou být skvělým přídavkem do muffinů, koláčů nebo palačinek, kde přidají sladkost a vlhkost.
  • Jako přídavek do zeleninových salátů: Čerstvé nebo mírně podušené ostružiny mohou přidat zajímavou chuť a texturu do zeleninových salátů, zejména v kombinaci s kozím nebo fetovým sýrem.
  • V domácích džemech nebo omáčkách: Ostružiny můžete použít na výrobu domácích džemů, omáček nebo sirupů, které jsou skvělým doplňkem k dezertům, jogurtům nebo zmrzlině.
  • Jako přídavek do nápojů: Ostružinový sirup nebo šťáva může být použitý k ochucení limonád, koktejlů nebo nealkoholických nápojů, čímž jim dodáte jedinečnou chuť a barvu.
 

Čaj z listů ostružin

Čaj z listů ostružiny je tradiční bylinný nápoj, který se připravuje z listů rostliny ostružiny. Tento čaj je známý svými potenciálními zdravotními přínosy, včetně podpory trávení a zmírňování podráždění hrdla a ústní dutiny. Pokud si chcete připravit čaj z listů ostružiny doma, zde je jednoduchý postup: Na jednu šálek čaje budete potřebovat přibližně jednu až dvě čajové lžičky sušených listů nebo dvojnásobek, pokud používáte čerstvé listy. Ohřejte vodu, dokud téměř nezačne vroucí. Bylinnou drogu zalijte a nechte louhovat 10 minut. Poté sceďte a oslaďte nápoj medem a citrónem. Čaj ze sušených listů vám pomůže při průjmech, vnitřním krvácení, při cukrovce a také se doporučuje při zvětšené štítné žláze.


  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Návrat hore
Autor článku

Čo čítajú ostatní